Множество собственици на коли и водачите са чували за термостата, но голяма част от тях не са го виждали, което е съвсем нормално – той се намира в дълбините на охладителната система. Какви са неговите особености и предназначение? Как работи и какви са причините за повредата му?
Какво представлява термостатът за коли?
Устройство, отговарящо за постоянното поддържане на първоначално зададената температура. Използва се в различни уреди, като бойлери, хладилници и в автомобилните двигатели с вътрешно горене (ДВГ), които са с течно охлаждане. В последния случай отговаря за регулирането на температурата на охлаждащата течност (антифриза). Това означава, че когато е необходимо, ускорява загряването на студения агрегат и спомага за отстраняване на излишната топлина.
Какво е устройството на термостатите за коли?
Представлява подвижен клапан, който се задейства при изменение на външната среда – антифризът се охлажда или затопля. За да реагира на промените е предвиден термоелемент пълен с церезин, наподобяващ по структура восък. За още по-прецизна ефективност, в допълнение има и меден прах, графит и алуминий, които подобряват топлопроводимостта. Така, при достигане на определена температурна стойност на антифриза, церезинът се разширява и отваря термостатния клапан. При изстиване, веществото се свива и го затваря.
За различните двигатели, диапазонът за пълно отваряне е различен, но обичайно варира от 70 – 90 °C до 90 – 100 °C.
Какви са достъпните видове?
Широко използваните термостати за коли са едноклапанни и двуклапанни. Последните не само отварят големия кръг на охладителната система, но затварят едновременно малкия за правилната циркулация на антифриза. Двукалапанният модел е все по-често използван в съвременните автомобили. Той има и допълнителен въздушен клапан, отстраняващ наличието на въздух в системата.
Как работят?
Термостатите за коли са като трипътници на охладителната система за разпределяне на потоците. По една от тръбите тече вече охладената течност от радиатора, а другата служи за преминаване към двигателя. Третият извод насочва потока към водната помпа:
- при студен агрегат, температурата на антифриза е равна на околната. За по-бързо постигане на оптимален работен режим (80 – 90°C), термостатът за коли блокира пътя към радиатора и осигурява циркулация през така наречения малък кръг – само в областта на водната риза на агрегата;
- при повишаване на температурата, постепенно единият от клапаните отваря достъпа и до големия кръг. Така част от охлаждащата течност преминава през радиатора и се връща охладена, смесвайки се в горещия антифриз и по този начин се поддържа оптимална температура на двигателя;
- когато режимът на смесване не е достатъчен за постигане на оптимални работни условия, термичният превключвател изключва малкия кръг и осигурява пълна циркулация на охлаждащата течност през радиатора.
Какви са причините и симптомите за неизправност?
Както всичко друго, така и този компонент има експлоатационен ресурс. Най-често повредите настъпват, чрез блокиране на клапаните в отворено, междинно или напълно затворено състояние. В последния случай, циркулацията е само през малкия кръг и това ще доведе до прегряване на агрегата при почти всеки работен режим. Радиаторът в този случай остава студен.
Когато е напълно отворен, няма да е възможно достигане на оптимален температурен режим през зимата и бавно загряване лятото. Ако е заседнал в междинна позиция, по-трудно се разбира, че не работи. Ето защо, при проблеми с охлаждането, термостатът за коли се сменя превантивно. За щастие, този компонент в съвременните онлайн магазини е доста евтин.
Коментари
Последни
Заделят средства за енергийна ефективност и ВиК в общински училища и лечебни заведения
На предстоящото заседание на Столичния общински съвет ще бъдат разгледани предложения за финансиране... Прочети още...
„Медено приключение“ забавлява децата от район Искър
„Медено приключение“ радва възпитаниците на детските градини в столичния район „Ис... Прочети още...
БСП - София: България се нуждае от радикална трансформация
На вчерашното си заседание членовете на Градския съвет на БСП - София приеха Програмна декларация за... Прочети още...
След паркиране в зелени площи? Кал до уши в карето между блок 54, 57 и 59 в Дружба 1
През калища до уши трябва да газят живеещите в блокове 54, 56 и 59 в столичния Дружба 1. Хората не м... Прочети още...
Виж също
closeНад 6 милиона лева печалби от efbet само за последната седмица на......
Потребителите на платформата за онлайн спортни залози и казино игри – efbet, могат да се похвалят с отли...
Прочети още keyboard_arrow_right